GAUK Kukan

Anšlus 1938

Převrat na železnici a jeho dopady na společenské a ekonomické struktury v Rakousku jako případové studie k dějinám dopravy v kontextu nacistické expanze ve střední Evropě.

Předkládaný projekt si klade za cíl analyzovat proměny v ekonomických a společenských strukturách na železnici v období anšlusu Rakouska v roce 1938. Projekt si klade za cíl sledovat změny, jimiž si rakouské železnice prošly v období anšlusu Rakouska k Německé říši v březnu 1938, a jaké změny provázely včlenění Spolkových rakouských drah (BBÖ) do Říšských drah (DR). Příspěvek bude sledovat proměny v organizaci železnice a změnu jejího postavení poté, co bylo Rakousko inkorporováno do nacistického státu. Téma bude nahlíženo skrze analýzu institucí řídících dopravu a institucionální proměny železničního prostředí po anšlusu. Zohledněny budou politické plány a role železnic ve strategii nacistických politiků. Dále bude zkoumán vztah mezi politickou mocí a klíčovými institucemi řídícími dopravu. Na základě výzkumu archivních materiálů dotčených institucí, řídících dopravu, a rakouských a německých železnic, si příspěvek klade za cíl přinést poznatky k dějinám anšlusu a nacistického Německa z pohledu dějin dopravy a železničních struktur.

Výzkumný tým

Hlavním řešitelem projektu je Mgr. Ondřej Kukan, doktorand v oboru moderních dějin na katedře německých a rakouských studií IMS FSV UK. Vedoucím projektu je doc. Tomáš Nigrin.

Donor

Projekt je financován z Grantové agentury Univerzity Karlovy.

uk

DOBA ŘEŠENÍ PROJEKTU

Projekt probíhá v období od června 2023 do prosince 2025.