Lze na základě sci-fi filmů předpovědět budoucnost technologie?
Lze na základě sci-fi filmů předpovědět budoucnost technologie?
Lze na základě sci-fi filmů předpovědět budoucnost technologie?
Jan Vican
Technologický pokrok se neustále zrychluje. Lidstvo díky rozvoji digitálních technologií vstoupilo do zcela nové éry, ve které se výjevy ze sci-fi filmů stávají skutečnou součástí reality. Podoba mezi filmovými předpověďmi a současným světem je někdy až děsivě přesná. Skoro to vypadá, jakoby vědci a inovátoři opisovali z hollywoodských trháků a vize v nich vyobrazené, přenesli do skutečnosti. Existuje mezi touto podobností nějaký vztah, nebo je vše jen dílem náhody? Pokud ano, je možné za pomocí pečlivého pozorování nejnovějších sci-fi snímků odkrývat trendy a podoby budoucnosti?
Průkopnické předpovědi na plátně
Představy o budoucnosti a jejích pokrocích jsou s lidstvem spojeny již dlouho. Jistě by se předměty typu kouzelné zrcadlo daly přirovnat k dnešním obrazovkám s internetovým obsahem, díky kterému se lze dozvědět mnohé. V případě magického zrcadla se jedná o čistý výplod lidské fantazie, nepodepřený vědecko-technologickými poznatky, které by reálně mohly vést k jeho sestrojení. Jinak tomu bylo však ve 20. století, odkud pocházejí nejznámější filmové vize. Lidstvo už v té době bylo svědky obrovského rozvoje technologií, který se den ode dne zrychloval. Spisovatelé, scénáristé a režiséři mohli nasávat nové revoluční technologické trendy, které použili jako pomůcku k vytvoření obrazu vlastní budoucnosti. Mnoho z nich také spolupracovalo s vědci a techniky, ve snaze vytvořit co nejpřesnější a nejrealističtější svět budoucnosti.
Ve filmu geniálního Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná Odyssea, měli diváci možnost už v roce 1968 sledovat ploché displeje nápadně připomínající dnešní iPady, které však byly uvedeny na trh až v roce 2010. Dalšími novinkami ve filmu byly videohovor z počítače, jak ho svět reálně okusil až s příchodem společnosti Skype, či inteligentní počítač schopný komunikovat s člověkem. V ještě starším Star Treku lze vidět přístroj sloužící k dálkové komunikaci, který sloužil prakticky jako mobilní telefon. Přístroj umožňující překlad jazyka tvorů z jiných planet sice v této podobě lidstvo nezná, ale podobné překladače jazyků si dnes může každý stáhnout do chytrého telefonu. Dále stojí za zmínku autonomní taxi vůz, do kterého nasedl Arnold Schwarzenegger ve filmu Total Recall. Technologie autonomních aut v dnešní době ještě stále není dokonalá a ještě nějakou dobu potrvá, než se tato vize uskuteční. Filmaři však s touto vymožeností počítali až v roce 2084, ve kterém se děj odehrává. Současní vývojáři mají tedy slušnou šanci vytvořit autonomní taxíky ještě před režiséry vytyčeným časem.
Naplňující se obávané scénáře
Bohužel se obraz sci-fi filmů neshoduje pouze se současnými technologiemi, které pozitivním způsobem posouvají lidstvo kupředu. Mnoho snímků nabízejících pohled do budoucnosti se snaží před pokrokem a jeho dopady varovat. Jedním z nejpoužívanějších námětů je hrozba umělé inteligence a robotů, kteří se vymknou lidské kontrole. Tento scénář ale zatím zůstává pouhým varováním do dalších dekád. Spiknutí umělé inteligence jako ve filmu Já robot, se nezdá být na pořadu dne. Scénář z Matrixu se rovněž nenaplnil, i když v tomto případě to bohužel nelze vyloučit… Co s jistotou lidé znají jsou vojenské drony, jejichž příchod předpovídali tvůrci filmu Terminátor.
K dokonalému vyobrazení nejen nejmodernějších technologických možností, ale i společenského vývoje může posloužit úsměvné akční sci-fi se Sylvesterem Stallonem, Demolition Man. Děsivě působí v porovnání s dneškem především přístroje, které hlídají chování a vyjadřování lidí v celém městě. Při vyslovení sprostého slova dostane hříšník pokutu jeden kredit za porušení slovního morálního statutu. Podobnost s tímto mechanismem lze vidět například v Číně, kde funguje pro obyvatele rovněž kreditový systém. Čím poslušněji obyvatelé dodržují principy zavedené vládou, tím více bodů mají. V opačném případě se dostávají do problémů.
Vidět budoucnost, aneb jak vydělat
Je potřeba dodat, že existuje také velká řada filmových zpracování budoucnosti, které s dnešní realitou nemají vůbec nic společného. Nic nenasvědčuje tomu, že by se schylovalo k vyhubení mužského plemena a nadvládě žen, jako je tomu v polské Sexmisi. Cestování časem je v současné chvíli také stále v nedohlednu. Na druhou stranu ale přeci jen je možno v početné směsi snímků spatřit trendy budoucnosti. Například jeden z hlavních designérů prvního iPhonu Bas Ording se údajně při vývoje funkcí telefonu inspiroval filmem Stevena Spielberga Minority report. USA a Kanada zase rozvíjejí softwary, které se na základě analýzy dat snaží odhalit zločin ještě předtím, než k němu stihne dojít. Ovlivnění sci-fi žánrem při rozvoji nových technologií nepopírá ani Google a Amazon. Díky zjištění, že budoucnost je do jisté míry možné předpovědět na plátně, vznikla společnost Experimental Design založená Alexem McDowellem. Tento muž se před jejím založení zabýval produkcí známých snímků jako Klub rváčů, Karlík a továrna na čokoládu, Vyměřený čas či výše zmíněného Minority reportu. Využitím jeho filmařských zkušeností v kombinaci se spolupracujícím týmem složeného z vědců se firma zabývá vytvářením budoucích světů. Výsledná vize počítá s aktuálními technologickými i společenskými trendy, globálním oteplování atd. Svou předpověď si může pořídit kdokoli, ovšem cena začíná na 50 tisících dolarech. Není to tedy nic, co by si mohl dovolit běžný člověk. Hlavními klienty jsou firmy, které chtějí znát trendy budoucnosti. V současné době služby firmy Experimental Design využívají giganti jako Nike, Ford, či Boeing.
Je docela dobře možné, že podoba světa příštích let je již zaznamenána v jednotlivých starších i novějších sci-fi snímcích. Každý může při jejich pozorování skládat mozaiku budoucnosti a snažit se vyselektovat nesmysly od racionálně založených technologií. Nahlédnutí do budoucnosti je samozřejmě obrovská příležitost, která dává inovátorům šanci na prvenství ve vývoji nových nejen digitálních technologií.