Méně klasických aut, více robotaxíků. Jaká bude budoucnost mobility?
Méně klasických aut, více robotaxíků. Jaká bude budoucnost mobility?
Kateřina Tancmanová
Osobní auta budeme využívat méně, vzroste počet autonomních robotaxíků. To předpovídá letošní analýza The Future of Mobility prestižní konzultační společnosti McKinsey & Company. Podle výzkumu bude celosvětový podíl využívání soukromých automobilů v roce 2035 o 16 % nižší než v roce 2022. A přestože i za 12 let budou podle prognózy auta stále nejčastěji užívaným prostředkem osobní dopravy, jejich podíl na mobilitě se propadne z 45 % na pouhých 29 %. Jaké formy dopravy tedy nahradí klasické osobní automobily? A jsou robotaxíky skutečně dopravními prostředky budoucnosti?
Analýza kromě aut operuje s hromadnou dopravou, s prostředky z oblasti tzv. mikromobility (například kola, koloběžky apod.) a sdílené jízdy, s chůzí a s tzv. novými formami mobility. Zatímco v oblasti hromadné dopravy a mikromobility má dojít jen k lehkému nárůstu v užívání, očekává se zásadní rozvoj nových forem mobility – tedy prostředků, které v současnosti zatím v podstatě nevyužíváme. Příkladem mohou být například tzv. robotaxíky.
Taxi bez řidiče. Nastoupíte si?
„Jsme divní“, uvádí na svém webu americká společnost Cruise, která letos v dubnu získala možnost otestovat své plně autonomní (samořídící) taxíky v San Francisku, bez toho, aniž by za jejich volantem musel sedět „záložní“ živý řidič. A skutečně, spatřit jedoucí taxi, ve kterém na pozici řidiče – která vypadá totožně jako v klasickém automobilu – nikdo nesedí, je vskutku divné… Pasažér robotaxíku ze zadního sedadla fascinovaně sleduje, jak se volant hýbe „sám“. Jinak je však služba v podstatě shodná s tím, jak funguje například Uber. Pomocí aplikace přivoláte autonomní vozidlo, to k vám zakrátko přijede a vy můžete nastoupit. Auto vás přivítá, dá vám pokyn, abyste se připoutali a následně robotaxi vyráží tam, kam jste si jízdu objednali.
Možnost vyzkoušet si jízdu v plně autonomním taxíku přilákala nejen technologické nadšence, ale i řadu novinářů a běžných lidí. Jejich dojmy z jízdy robotaxíkem byly často podobné: „zvláštní až surrealistické“. „Je to jako jízda se studentem, který nedávno získal řidičák“, vystihla pocit z jízdy trefně reportérka stanice CNBC. Ta na své trase zažila nejstresovější situaci, když její taxi zastavilo těsně za autem, které se chystalo podélně zaparkovat couváním. Robotaxi nedovedlo situaci správně vyhodnotit a stálo na místě, pravděpodobně v domnění, že stojí v koloně aut. Řidič automobilu, který chtěl zaparkovat, po chvíli zlostně vystoupil a několikrát kopl do přední nápravy robotaxíku. Zajímavé bylo, že po určité chvíli, kdy řidič autu ukazoval, že ho má objet, vyhodnotil situaci robotaxík správně a auto před ním skutečně objel.
V tomto případě šlo „jen“ o parkování, ale podobně špatně vyhodnocené kroky vedly během testovacího období i k závažnějším incidentům. Taxi Cruise například podobně bránily hasičské stříkačce v rozložení žebříku při hašení požáru. Dále došlo v srpnu 2023 k situaci, kdy například dvě robotaxi zablokovaly cestu sanitce přepravující pacienta v kritickém stavu. Ten následně v nemocnici zemřel.
Nespokojenost s robotaxi tak v San Francisku postupně narůstala nejen na straně obyvatel, ale i záchranných složek města. Situace vygradovala v říjnu, kdy robotaxi společnosti Cruise způsobilo špatným vyhodnocením situace četná zranění ženě, kterou do jeho dráhy dostala srážka s jiným, člověkem řízeným, autem. I přes snahu společnosti událost zamlčet, byla autonomní vozidla Cruise ze San Franciska stažena.
Situaci však nelze vnímat pouze pesimisticky. Autonomní auta obecně mají vysoký potenciál jezdit bezpečněji něž lidé. Nemůžou řídit v opilosti nebo usnout za volantem. Už jen z toho důvodu by počet nehod poklesl. To mimo jiné potvrzuje i Jeanine Nicholsonová náčelnice sanfranciského hasičského sboru, která v listopadu 2023 pro CNBC uvedla, že technologii autonomních vozidel a priori neodmítá, jen zdůrazňuje, že musí být zaručeno, že nebude omezen výkon jejich služby při záchranných akcích.
Revoluční změna v evolučním tempu
Jak ukazuje testování v San Francisku, bude potřeba učinit technologii samořídících se taxíků ještě kompatibilnější s naším světem. Proto i analýza McKinsey předpovídá, že změna bude probíhat velmi pozvolna. Podle jejích prognóz budou nové formy mobility jako robotaxíky představovat v roce 2035 jen zhruba 8 % v celkovém objemu mobility. Oproti dnešní takřka nule se však jedná o zásadní posun, který v dlouhodobém horizontu společně s dalšími trendy zásadně promění to, jak se pohybujeme z bodu A do bodu B.
Text vznikl v rámci předmětu Společenské a ekonomické důsledky digitalizace na IMS FSV UK.